Ugens tip 25: Ordblinderisikotesten
I denne måned kom endnu en ordblindetest - eller rettere ordblinderisikotesten - som kan bruges fra slutningen af 0. klasse samt i 1....
Ugens tip 24: Det uundværlige samarbejde mellem skole og forældre
Jo større vanskeligheder en elev oplever i sin skoletid - det være sig fagligt, social eller personligt - jo større behov er der som...
Ugens tip 23: Mere struktur og endnu en app
De sidste uger har jeg skrevet hhv. om skriveskabeloner til at styrke skriftlige opgaver og om apps til at træne bogstav-lyd-forbindelsen...
Ugens tip 22: Læsetræning på tablets
Når jeg arbejder med mindre elever i indskolingen, som er i risiko for dysleksi, tager undervisningen primært udgangspunkt i at træne...
Ugens tip 21: Digitale læsestrategier og notater
Der er ingen tvivl om, at kompenserende it - også kaldt læse-/staveteknologi - er smart. Og der er ingen tvivl om, at det giver elever...
Ugens tip 20: Stilladerende skriveskabeloner
Når man skal skrive en tekst, så er der rigtig mange delaspekter ved skriveprocessen, der kæmper om hjernens begrænsede...
Ugens tip 19: Indsatser med udgangspunkt i den enkeltes vanskeligheder og styrker
Jeg går ind for grundig testning af elever med dysleksi. Men tests, der ikke bruges til at iværksætte en målrettet indsats, går jeg ikke...
Ugens tip 18: Test! Test! Test!
I denne uge har jeg testet fire elever med den nationale, digitale ordblindetest. Alle eleverne var allerede for flere år siden blevet...
Ugens tip 17: Hvis fremmedsprogene ikke giver mening
I dag vil jeg skrive om noget, som jeg i bund og grund desværre ikke ved nok om, men som står på listen over ting, som jeg gerne vil...
Ugens tip 16: Læse-/staveteknologi til tests og prøver
Nu er skoleåret godt i gang, og snart begynder testsæsonen for alvor. Staveprøver, terminsprøver, frivillige nationale tests m.m. Og...